Restjesdeken

 

Doordat ik al een tijdje naai heb ik in de loop der tijd een flinke restjesbak gekregen. Ik vond het hoog tijd om die eens wat te legen! Een deel kon ik kwijt bij een andere naaister die kleine stukjes goed kon gebruiken.  Van de rest maakte ik zo’n lekkere deken die ik tot nu alleen voor anderen heb gemaakt.

Mijn restjesbak doorspittend knipte ik allemaal vierkantjes, al met al een hele berg!

DSC_0416

 

 

Die vierkantjes werden op een avond (vandaar dat rare licht) op de grond uitgespreid om ze allemaal een mooi plekje te geven. Een patroon heb ik niet gebruikt, maar ik wilde wel dat geen twee dezelfde printjes naast elkaar zouden komen. Ik stapelde ze per rij op en stak er een speld in.

 

DSC_0421-1

 

Per rij naaide ik ze dus aan elkaar, wat de onderstaande berg opleverde. Lekker kleurrijk hè?

DSC_0444

 

Na een goede strijkbeurt was de stapel alweer een stuk gezakt.

DSC_0445

 

Vervolgens stikte ik de rijen aan elkaar tot één grote lap. Die lap werd ook weer keurig gestreken en daarna aan een stuk fleece gestikt die ik nog in de kast had liggen.

Ik deed dat op dezelfde manier als mijn ‘vriendinnendeken’. Een hele fijne manier van werken omdat ik zo het hele gevaarte niet meer hoefde te keren. Zo ziet dat er dan uit:

IMG_20140621_122744

 

De deken is meteen goed gebruikt tijdens een paar heerlijke dagen op het water! Een mooi moment om even wat foto’s te nemen. De vierkantjes passen niet altijd even goed op elkaar, wat komt door mijn onzorgvuldige knippen en de verschillende materialen van de verschillende stofjes. Zelf stoor ik me er niet aan en geniet ik vooral van de zachte fleece en de mooie kleuren. Ook is het een mooi aandenken aan de vele projectjes die met de stofjes zijn gemaakt en als ik lekker onder de deken lig haal ik die één voor één weer voor mijn geest.

DSC_0622

DSC_0625

De deken is lekker riant geworden ongeveer 130×200 cm. Heerlijk!

4 gedachtes over “Restjesdeken

  1. Dat is zeker een grote deken! Ik heb stapels vierkantjes klaarliggen, maar nog niet de tijd genomen om ze aan elkaar te stikken.
    Ik gebruik trouwens altijd een quiltliniaal en rolmes om vierkantjes te snijden. Dat werkt misschien wat makkelijker (en preciezer).

Geef een reactie

